1.gün
Belma hoca ile
yapılan etkinlikler tanışmaya ve birbirimizi tanımaya yönelikti. İlk kez bir
araya gelen topluluklarda, ismin, çalışılan kurumun ve katılım nedeninin
oturulan yerden söylenmesi yerine, tanışmayı farklı etkinliklerle yapmak
aslında katıldığımız eğitim/etkileşim programının ana teması olan oyun ile birebir
örtüşüyordu. Bir başka deyişle oyunun sadece çocuğun değil yetişkinlerin de işi
olduğunu hatırlattı bizlere. Oyunun her
yaşta keyif veren bir etkinlik olduğunu ve en iyi öğrenme yollarından biri
olduğunu yaparak yaşayarak öğrendim. yaygın olarak büyüklerin çocukların okula
başlama çağı ile artık oyun oynamaktan vazgeçmeleri gerektiğini düşünmelerinin
ne kadar yanlış bir yaklaşım olduğunu tartışırken, ailelerin oyunun bir çocuğun
hayatında her zaman olması gerektiği konusunda bilgilendirilmeleri ve
bilinçlendirilmeleri gerektiğini düşündüm. Çünkü oyun bir boş zaman aktivitesi
değil öğrenmenin yolunu açan ve öğrenmeyi kolaylaştıran bir süreçtir.
Bu günün benim
için asıl öğretisi ise etkinliklerin rastgele seçilmiş olmayışı belli bir
örüntü içinde ve bağlamsal olarak planlanmış olmasıydı. Örneğin kartona
yayılmış olan noktalardan herhangi ikisini birleştirmemiz istenmesinden sonra
bu etkinlik çocuk kelimesinden oyuna kadar birbirlerine anlamlı bir şekilde
bağlanan en az 10 kelime yazmamıza vardı. Buradaki amaç iki nokta arasındaki
ilişkiyi vurgulamaktı. Bu iki nokta çocuk ve oyun olduğu gibi çeşitli
şekillerde derslerde değiştirilerek uygulanabilir. Örneğin, geleneksel oyunlardan
dijital oyunlara 5 anlamlı kelime gibi.
Yapılan tüm
etkinlikleri oyun dersini veren bir hoca olarak sınıfımda kullanabileceğimi ve
öğrencilerimin özellikle ilk günlerde oyun hakkında görüşlerini belirlememde ve
onlara farkındalık kazandırmamda yararlı olacağını düşünüyorum. Tanışma
etkinliklerini tıpkı Belma Hoca’nın yaptığı gibi aslında özünde oyunu
barındırdığını dersin sonunda ifade ederek derse giriş yapmak öğrenciler için motive
edici olacaktır. Dahası oyunla ilgili geliştirilen farklı kuramları her
yaptığım etkinlikte öğrencilerimin yorumlamalarını isterim. Örneğin Piaget’nin nesne
ile temasın öğrenmeyi güçlendirdiği görüşü yapılan her bir etkinlikten sonra
tartışılabilir.
Bu etkinlikler
sayesinde ilk günüm çok keyifli geçti. Her ne kadar bu işi uzman olarak
yapsamda her zaman öğrenmem gereken bir
şeyler olduğunu fark ettim.
OBİ’de 2. Günüm
Bugün sınıfta
bulunan çeşitli oyuncakları gruplar içinde oynayarak başladık. Ardından dijital
oyunlarla tabletler yoluyla tanıştık. Grubumuzda her birimizin dijital
oyunlarla ilgili bilgisi orta seviyede idi dolayısıyla bazı şeyleri keşfettik
birlikte. Ben dijital oyunlara şüphe ile yaklaşanlardanım ancak bu şüphelerim
bu eğitimle bir miktar eriyecek gibi. Bir konuya ne kadar olumsuz yaklaşırsanız
o kadar çok olumsuz yanlarını görürsünüz. Ben özellikle çocukların sosyal
ilişkilerini zedelediğini dolayısıyla iletişim ve problem çözme gibi günümüzde
ön plana aldığımız 21. Yüzyıl becerilerini geliştirmediğini savunanlardanım.
Ancak bugün yetişkinler olarak elimize verilen bir tane tableti kullanırken
problemimizi çözerken konuştuk ve birlikte çözüm bulduk.
Bugünün en önemli
öğretisi Menekşe Hoca’nın sözleri oldu. ‘Neden geleneksel oyunlarla dijital
oyunları kıyaslıyoruz?’ dedi. Aslında dijital oyunların bir oyun çeşidi olduğu gerçeğini
bize hatırlattı. Odaklanmanın dijital oyunların ortak noktası olduğunu
düşünüyorum. Bu çocukta dikkat becerisini geliştirmenin önemli bir ayağı.
Konsantrasyon süresini de bu oyunların arttıracağını düşünüyorum. Ancak dijital
oyunların bireysel olması, pek çok oyunda aşama kaydedince mutlaka ödül olması,
İnternet’in kontrol edilmemesi durumunda araya şiddet içerikli oyunların
reklamlarının girmesi olumsuz tarafları bana göre. Ancak kontrollü kullanıldığında
kayda değer bilişsel katkısı olduğunu düşünüyorum. Bilgi teknolojilerinin
süratle geliştiği günümüzde çocukların algılarının en yüksek olduğu dönemde
dijital okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesi gerekir.
Çoğunu her gün
duyduğumuz ancak tanımını hiç yapmadığımız pek çok dijital dünya ile ilgili
kavramın anlamlarını öğrendik. Aslında bu kavramları bilmem derslerde çokta
işime yaramaz ama kendi genel kültürüm açısından iyi oldu.
Bugün grubumuzla
yaptığımız tartışmada dijital yerli olarak tanımlanan bu yüzyıl çocuklarının
öğretmenleri ile olan kuşak farkından ve dijital dünyaya olan uzaklıklarından
dolayı ‘dijital dil’ geliştirilmesi ve bu eğitimin hem ailelere hem de
öğretmenlere verilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Bu eğitim iki kuşak arasındaki
farkın kapanacağı görüşüne vardık. Bu konuyla ilgili araştırma projeleri
geliştirilebilir.
Kafama takılan bir
konu ise dijital oyunların pek çoğunun sonunda yıldız, para gibi bir ödül
olması. Acaba bu durum ileride çocuklarda hep bir ödül beklentisi yaratır mı?
Bu konu ile ilgili boylamsal çalışmalar tasarlanabilir.
Bugün son olarak Scratch
ile tanıştık. Scratch ücretsiz bir program. Bu uygulamayı derslerimde
öğrencilerime tavsiye edebilir ve onlardan etkinlik tasarlamalarını
isteyebilirim.
OBİ’de 3. Günüm
Bugün dijital
oyunlarla geleneksel oyunları karşılaştırdık. Gruplar halinde yapılan etkinlik
süre olarak iyi planlanmıştı. Sonuçta iki grupta ‘kazanandı’. Yine aynı noktaya
geleceğim; dijital oyunları başkalaştırmak yerinde bir tutum değil, dijital
oyunları da bir tür oyun olarak almak ve mutlaka oyun sürecine dahil etmek
gerekir düşüncesindeyim. Diğer yandan her ne kadar dijital oyunlar hakkındaki
olumsuz düşüncelerimden vazgeçmeye başlamış olsam da geleneksel oyunların başta
fiziksel olmak üzere bilişsel, sosyal ve duygusal olarak çocukları hayata
hazırlayan temel bir unsur olduğunu düşünüyorum. Yani geleneksel oyunlardan
asla vazgeçmeden dijital oyunlara dengeli bir şekilde yer verilmeli.
Bugün OZMO ile
tanıştık. Her gün eriyen ön yargılarımı daha da eriten dijital uygulama.
Çocukların el göz koordinasyonlarını, dikkatlerini, bilişsel gelişimlerini
etkili bir şekilde geliştiriyor. Aslında bireysel görünsede, iki veya daha
fazla kişi ile oynanabilir ve çocuklar sabretme, sıra bekleme gibi temel sosyal
duygusal becerilerini geliştirebilirler. Nesrin Hoca OZMO’nun yabancı üretim
olduğunu söyledi. Uygulama sırasında dil becerileri setini İngilizce olduğu
için kullanamamıştık. Tabi yabancı ürün olduğu için fiyatı da yüksekmiş. Bu
durumda kendi kültürümüzü de yansıtacak nitelikte OZMO benzeri dijital oyunların üretilmesi ve
ülkemizde her kesimden çocukların yararlanabilmesi için yaygınlaştırılması
oldukça yararlı olacaktır. Dolayısıyla öğrencilerimi dijital oyunlar hatta OZMO
veya benzeri bir ürünle tanıştırma fırsatı yaratıp okul önceciler olarak
dijital ortamlara aktarılabilecek yeni oyun fikirleri üretmelerinin yolunu
açabilirim.
Daha sonra BÖTE
hocalarımız ile bahçede labirent çalışması yaptık. Bize verilen mesaj bana göre
bilgisayar programları olmadan kodlama yapılmasının ne kadar güç olduğu idi.
Derslerimde oldukça meşakkatli olan labirent çizimi yerine, öğrencileri
gruplayıp, labirentte yol bulmada ne tür komutlar uygulayabileceklerini
tartışmalarını isteyebilirim.
Her gün taşlar
yerine biraz daha oturuyor. Dijital oyunların olumsuz yanlarından korunduktan
sonra sınıflarda, evlerde olmazsa olmaz. Sanırım süre kısıtlaması getirmek ve
dijital oyunların muhtemel zararları konusunda öğretmenleri ve aileleri
bilgilendirmek en önemli kısım. Bu alt yapı hazırlanıp, gerekli donanım
sınıflarda sağlandığı takdirde çocukların kazanımı çok fazla.
Gün harika başladı. Çeşitli dijital oyuncaklarla
tanıştık. Bunları kullanmak dijital dünyaya bir adım daha olumlu yaklaştırdı
beni. Üniversitemize kurmaya karar verdiğimiz oyun ve hareket laboratuarımızın
dijital malzemelerini bilinçli bir şekilde seçeceğimi düşünmek beni mutlu
ediyor. Çünkü burada çok farklı materyalleri görebiliyor, Nesrin Hoca'ya her
türlü konuyu danışabiliyorum. Kendisi sabırla her soruma cevap veriyor,
sağolsun. Öğrencilerimizi yetiştiriken kurumda çok fazla malzemeye sahip
olmanın değil bunları doğru kullanmanın önemli olduğunu düşünüyorum.
Öğleden sonra yeniden kodlama yaptık. Biraz daha
konuya hakim oldum. Bilgisayar labında yaptığımız dersler işin teorik kısmını
destekliyor. Dolayısıyla orada öğrendiklerimi pek derslerimde kullanabileceğimi
düşünmüyorum ama kodlmanın mantığını öğrencilerime anlatmada, edindiğim
'kodlama tecrübesi' işimi kolaylaştıracaktır. Scratch uygulamasını
öğrencilerime materyal hazırlamada kullanabilecekleri bir program olarak
önereceğim.
Akşam üstü Esra Hoca ile yaptığımız Facetime
uygulamasında Hoca'mız bize dijital oyunların öğrenmede bir araç olduğunu ve
çocuğa gelişimsel olarak kazanım sağlaması gereğini vurguladı. Geçen bir kaç
günde yaptığımız etkinlikler bize dijital oyunların hangi gelişim alanlarını
desteklediğini gösterdi. Esra Hoca'nın 'dijital oyunlarla yaptığınız
etkinlikleri sonraki etkinliklerle pekiştirin' demesi aslında dijital oyunların
tek başına kullanılmasından ziyade diğer oyunlarla desteklenmesi gerektiği
düşüncesini destekler nitelikteydi. esra Hoca'nın vurguladığı bir başka konu
ise piyasadaki dijital oyunların eğitim kalitesi idi. ilerleyen günlerde Nesrin
Hoca bizlere bu örnekleri gösterecekmiş, gerçekten merak ediyorum. son olarak
öğretmenlerin dijital uygulamalar konusunda bilgilendirilmeleri gerektiği
konusu konuşuldu ve bunun iyi bir araştırma konusu olabileceği mesajı verildi.
Yorgun ama verimli geçen bir günün
mutlu sonu oldu. Gün batımında teleferik, Arif Usta’nın nefis pideleri ve masadaki insanlar harikaydı.
OBİ’de 5. Günüm
Bugün gruplar halinde dijital oyunları IPAD’ler üzerinden
kurcalama ve tanışma fırsatı yakaldık. Hep birlikte oyunların yaş grubuna ve
gelişimine katkısını tartıştık. Nesrin Hoca’nın hazırladığı checklist bize yol
gösterici oldu. Bu checklisti derslerimde öğrencilerimle paylaşmayı
düşünüyorum. Bu etkinlikten sonra bireysel olarak Internet’te çocuklar için
hazırlanmış oyunları araştırdık. Devamında bunlardan sakıncalı ve/veya yararlı
olanlarına tartışarak karar verdik. İşin kötü tarafı çocuklar için hazırlanan
oyunların çoğu erişilmesi kolay, ruhsal zarar verme riski yüksek oyunlardı.
Bunlarla ilgili alınabilecek önlemlerle ilgili Sibel hoca çok güzel bir sunum
yaptı. Bu sunumda Türkiye’de ve Dünya’da dijital medyanın durumu ve ailelerin
farkındalıklarını analiz etme şansımız oldu. Sunum sonunda yapılan dramalarla
çeşitli aile tiplerinin çocuklarının dijital dünya ile ilişki seviyesinin ne
kadar farkında olduklarını anlayabildik. Bu konular anaokulu öğretmenlerini,
aileleri ve öğrencilerimizi çok ilgilendiriyor. Dolayısıyla yapılacak
eğitimlerle ailelerin farkındalık seviyelerinin arttırılabileceğini
düşünüyorum.
Öğleden sonra Teknokent’te BÖTE hocalarımız bize
günlerdir anlattıkları Maker programının alt yapısını incelettirdiler. Tasarımların
basılışını izleme ve anlama şansımız oldu. Aslında maliyeti çok düşük ama etki
alanı büyük aletlerin kolaylıkla hayata geçebileceğini gördük. Çocuklar için
çeşitli eğitici oyuncaklar tasarlanabilir. Buradaki ekip okul öncesi dönem
çocukların kendi basit tasarımlarını yapabildiklerini, çok mutlu olduklarını ve
etkinlik sonunda ‘Ben maker oldum’ diyerek bağırdıklarını söylediler.
Diğer masada yapılan etkinlik benim için yeni bir fikir
oluşturdu. Alkış, alkış..... oyunu daha sonra tahtada kodlandığında bunu okul
öncesi İngilizce sınıflarında kodlama örneği olarak kullanabileceğimi düşündüm.
Aslında resmi boyamak bile bir çeşit kodlama. Teknoloji yolu ile yapıldığında
adı ve süreç biraz karmaşıklaşıyor gibi gözüküyor ama sonuç olarak günlük
hayatımızda hep yaptığımız şey kodlama.
OBİ’de son günüm
Bu sabah psikiyatri uzmanı bizlere İnternet bağımlılığı
hakkında bir sunum yaptı. Araştırmasında bilgisayarın yaygın olarak evlerde,
işyerlerinde, okullarda kullanıldığı buna bağlı olarak internet kullanımının da
yaygın olduğu ve maalesef internet bağımlılığının hiçte azımsanmayacak kadar
çok olduğunu ortaya koymuş. Bu durum gerçekten endişe verici çünkü bağımlılığın
da sebep olduğu bir takım fiziksel ve ruhsal problemler var. Tabi bu duruma vah
vah etmek yerine yapılacak ilk iş önlem almak. İşte bu noktada bize verilen
eğitim devreye giriyor. Bizlerin birer elçi olup çnce öğrencilerimizi, sonra
öğretmenleri ve aileleri dijital oyunlar, internet, mobil uygulamalar konusunda
bilinçlendirmemiz gerek. Örneğin sosyal sorumluluk projesi dersinde öğrencilere
dijital eğitim konusu başlığı altında, yapılandırılmış bir programı çevre
okullarda uygulamalarını, öğretmenlere ve ailelere eğitim vermelerini
isteyebiliriz. Küçük adımlar büyük etkiler yaratacaktır.
Maalesef bugün erken ayrılmak zorunda kaldım. Tadı
damağımda kalan bu eğitimi hazırlayan başta sayın Prof. Dr. Nesrin Işıkoğlu
Erdoğan hocamız olmak üzere emeği geçen herkese çok teşekkürler. Buraya dijital
oyunlara karşı önyargı ile gelmeme rağmen eğitimin sonunda bambaşka görüşler
taşıyarak ayrılıyorum. Nesrin Hocamız’ın attığı bu küçük adımın etkisinin çok
büyük olacağı inancındayım. Bize eğitim
veren tüm hocalarımıza gönülden teşekkürler. Bizim için koşuşturan sevgili
asistanlara ve gönüllü eğitim askerlerine çok çok teşekkürler. Sizi çok
seviyorum. Bir gün yine bir yerlerde buluşmak dileğiyle.
Günlükleriniz çok etkileyici
YanıtlaSilEtkileyici bulduğunuza sevindim. teşekkürler
SilBiz teşekkür ederiz katıldığınız için...
Sil